Transport, przepisy i przestoje. Wszystko o materiałach na budowę domu

Transport, przepisy i przestoje. Wszystko o materiałach na budowę domu

Gdy decyzja o budowie domu zostaje podjęta, pozostaje jeszcze wybrać ekipę i zacząć budować, prawda? Nie! Po drodze jest jeszcze kwestia materiałów budowlanych. Kiedy najlepiej je kupić? Co z transportem? Czy są tu jakieś ograniczenia? Odpowiadamy!

Pisaliśmy ostatnio o tym, gdzie kupić materiały na budowę domu: w internecie, w lokalnym składzie budowlanym, a może w markecie? Okazuje się, że to nie tylko decyzja związana z finansami, bo to, gdzie kupić materiały na budowę domu, przekłada się od razu na długość przestojów i czas transportu.

Ważne! Porównaj na spokojnie przed rozpoczęciem budowy terminy dostaw w wybranych marketach budowlanych i w lokalnym składzie czy sklepie. W dużych marketach czas realizacji zamówień on-line waha się od godziny w przypadku odbioru zamówień ze sklepu po kilka tygodni, a nawet miesięcy, gdy towar jest rzadszy i zabraknie go akurat w magazynie. Zakupy w najbliższym sklepie budowlanym to z kolei dostawa w kilka godzin, ale mniejszy wybór.

Kiedy najlepiej zamawiać materiały na budowę domu?

Niektórych przestojów na budowie domu nie da się uniknąć — choćby tych związanych z wylewaniem fundamentów z betonu, który musi porządnie wyschnąć. Inne przestoje dotyczą pogody, która jest poza kontrolą ekipy. Jednak już przestojów związanych z materiałami budowlanymi da się w większości uniknąć. Najlepiej temat zakupów materiałów budowlanych poruszyć ze swoją ekipą. Opisując całą inwestycję, warto poprosić o oszacowanie potrzebnych ilości materiałów budowlanych nawet pół roku przed ruszeniem inwestycji. Oczywiście — drobne różnice rzędu do 10 proc. materiałów mogą się pojawić, ale inwestor i tak będzie wówczas zabezpieczony na większość prac.

Czy wiesz, że… w razie kontroli inspektor budowlany sprawdza nie tylko zgodność z projektem czy miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Ma też za zadanie skontrolować, czy materiały użyte do budowy domu pochodzą z legalnego źródła i czy spełniają parametry techniczne.

Zazwyczaj materiały te kupuje się etapami.

  • W pierwszym etapie można kupić wszystkie materiały potrzebne do wylewania fundamentów. Niektóre z nich, jak druty czy deski, mogą także przydać się później, więc można od razu zamówić ilość potrzebną do ukończenia całej inwestycji.

  • Materiały sypkie, wrażliwe na pogodę, jak kruszywo, żwir, piasek czy cement, można kupić na 1-2 miesiące przed budową, by nie zbryliły się ani nie zanieczyściły podczas leżenia na placu.

  • W niektórych projektach domów inwestorzy planują zastosować rzadsze materiały czy droższe rozwiązania, np. drewniane okna na wymiar. To można załatwiać już na pół roku przed ruszeniem prac, bo terminy realizacji zazwyczaj są długie.

  • Z wyprzedzeniem można też zakupić materiały dociepleniowe, szczególnie jeśli inwestor ma zamiar skorzystać z dofinansowań (bo wtedy będzie mógł liczyć na zwrot wydatków jeszcze w trakcie inwestycji).

  • Później już na etapie wylewania fundamentów można zamówić materiały potrzebne na dach i ściany.

  • Gdy budowa już ruszy, można zacząć zamawiać materiały wykończeniowe.

  • W przypadku domów z drewna, warto zapytać z dużym wyprzedzeniem o drewno w tartaku. Wiele tartaków wycina drewno tylko zimą, więc najlepiej wtedy sfinalizować transakcję.

Przeczytaj też: Wszystko o drewnie na budowę domu [PORADNIK]


  • Warto odpowiednio wcześniej rozejrzeć się za odpowiednimi kafelkami czy panelami, by na koniec nie być ograniczonym do modeli, które są dostępne w najbliższym markecie. Wybierając idealne płytki z wyprzedzeniem, można domówić odpowiednią ilość z kilku sklepów, nawet jeśli w jednym ich zabraknie.


Jak widać, część rzeczy da się zamówić na bieżąco, ale wiele z nich można kupić nawet pół roku i dłużej przed planowaną inwestycją.

Czy wiesz, że… ceny materiałów budowlanych zimą są bardzo często niższe niż w pełni sezonu remontowego.

Zimą często da się też wszystko na spokojnie kupić, podczas gdy latem terminy dostaw mogą być odległe, co komplikuje cały remont.

Więcej: Podatki, pogoda, terminy. Kiedy ruszyć z budową domu?


Transport materiałów na budowę domu — ceny i terminy

Jak już wspomnieliśmy, terminy transportu materiałów budowlanych wahają się od kilku godzin do kilku miesięcy! W przypadku rzeczy ciężkich, a materiały budowlane na pewno do nich należą, warto ustalić, kto będzie je pakował, rozpakowywał i wnosił. To szczególnie problematyczne, gdy inwestor zamawia materiały jeszcze zanim budowa ruszy. Na placu nie ma jeszcze ekipy, która mogłaby rozpakować materiał, a dla inwestora to może być poważny kłopot. Duże zakupy lepiej robić jednorazowo w jednym miejscu, by negocjować lepszą cenę transportu materiału. Czasem jednak nie da się uniknąć większych wydatków, np. przy transporcie długich na kilka metrów bali z tartaku. Warto jednak porównywać dokładnie stawki i dopytywać o szczegóły, bo cena transportu materiałów budowlanych może wahać się od 0 do kilku tysięcy złotych.

Jakie przepisy regulują transport materiałów budowlanych?

Jeśli chodzi o przepisy regulujące transport materiałów budowlanych na budowę domu, to jest ich kilka. Warto pamiętać, że profesjonalna firma transportowa jest ubezpieczona od następstw nieszczęśliwych wypadków w transporcie i podczas rozładunku. Lepiej sprawdzić, czy takie samo zabezpieczenie posiada sąsiad, pracownik lokalnego tartaku czy znajomy, który oferuje tanio przewieźć materiały budowlane na budowę domu.

A jeśli zamierzamy przewieźć je samodzielnie? Zgodnie z art. 61 ustawy Prawo o ruchu drogowym rzeczy mogą wystawać z samochodu na maksymalnie 2 m od obrysu samochodu i to niezależnie, czy wieziemy je na dachu, czy w bagażniku. Muszą też być odpowiednio zabezpieczone i mieć z tyłu czerwoną chorągiewkę. Auto wraz z nimi nie może być wyższe niż 4 m. Podobne normy obowiązują dla samochodu dostawczego, z tym że dodatkowo towary nie mogą wystawać z boku powyżej 23 cm licząc od końca lusterek bocznych.

A jeśli nasze auto jest za małe? Wyjściem może być pożyczenie przyczepki transportowej, zamówienie auta do przeprowadzek lub samochodu dostawczego. Czasem okaże się, że to tańsze rozwiązanie niż opłacenie transportu z kilku różnych sklepów, ale innym razem prościej już będzie zamówić rzeczy z transportem do domu.

Domawianie materiałów na budowę domu

Mając już wyrobione kontakty w konkretnym sklepie, łatwiej będzie domawiać materiały na budowę domu. Niektórzy otwierają swojej ekipie kredyt w określonym sklepie i regulują go np. co kilka tygodni. Inni po zamówieniu np. wszystkich materiałów na dach, później mogą liczyć na szybkie dostarczenie brakujących dodatkowych towarów na plac budowy wraz z fakturą, którą wystarczy pod koniec uregulować. Warto pytać o takie rozwiązania, bo to prostsze, niż domawianie każdego arkusza blachy z osobna.


Śmieci po budowie domu — odbiór i przepisy

Osobny temat stanowi składowanie i odbiór śmieci po budowie domu. Do niedawna nie było na ten temat zbyt wielu przepisów. Każdy kierował się po prostu możliwościami i zdrowym rozsądkiem. Dziś jednak tak nie jest, a każde z rozwiązań ma swoje ograniczenia. I tak:

  • Śmieci po budowie domu nie odbierze śmieciarka w ramach standardowych usług. W niektórych gminach istnieją dni, w które można pozbyć się większych gabarytów, ale chodzi tu głównie o meble.

  • Śmieci po budowie domu takie, jak okna czy gruz, trzeba we własnym zakresie dostarczyć do PSZOK w gminie. Do tego znów może przydać się przyczepa lub samochód dostawczy, a wszystko powinno być odpowiednio zabezpieczone i opakowane. Przydatne mogą tu być popularne w ostatnich latach torby big-bag, w których styropian czy deski będą układane w czasie remontu.


Uwaga! Aby móc korzystać z usług śmieciarskich po budowie domu, najpierw trzeba w danej gminie płacić za śmieci, więc warto dopełnić tych formalności.


  • Ostatnim legalnym wyjściem jest zamówienie kontenera na odpady. To może kosztować od kilkuset do ok. 2000 zł za kilka dni. Podczas zamówienia trzeba jednak określić, jakie będą to odpady. Bardzo często gruz, szkło czy plastik trzeba umieszczać w osobnych kontenerach. Niektóre firmy udostępniają mniejsze i bardziej poręczne worki big-bag.


Ważne! Ekipa nie ma żadnego prawnego obowiązku pozostawić po sobie porządku po budowie domu. Warto ustalić z nią z wyprzedzeniem, kto i w jaki sposób pozbędzie się śmieci.

Niektórzy nie mogą z pewnych powodów skorzystać z powyższych możliwości lub mają dużo tylko jednego, konkretnego rodzaju odpadów. Co wtedy? Istnieją firmy specjalizujące się w odbiorze samych okien, a mniejsze ilości okien w dobrym stanie można też sprzedać w internecie. Podobnie można dać ogłoszenie i zapytać w okolicy, czy nikt nie potrzebuje gruzu np. do utwardzenia drogi, a drewna do palenia w kominku. Blachę z dachu też można odsprzedać lub zamówić usługi złomiarskie. Osobnym rodzajem odpadów jest azbest z dachu, którego utylizację trzeba zlecić specjalnej firmie. Pamiętaj, że składowanie śmieci na działce przez długi czas może skończyć się karą, o czym pisaliśmy już w osobnym artykule na temat tego, co można, a czego nie wolno robić na swojej posesji.

Podsumowanie

Wydawałoby się, że zakup materiałów budowlanych, a następnie utylizacja śmieci, to drobiazgi w porównaniu z całą resztą skomplikowanego procesu remontowo-budowlanego. Nic bardziej mylnego! W gąszczu przepisów łatwo coś przeoczyć i może się okazać, że transport materiałów budowlanych na budowę domu czy pozbycie się później śmieci będzie generowało trudności i przestoje. Mamy nadzieję, że dzięki powyższemu artykułowi uda się je wyeliminować.


Oceń artykuł
(
Ocen: 0
Średnia: 0
)
Podziel się swoją opinią na temat artykułu: "Transport, przepisy i przestoje. Wszystko o materiałach na budowę domu"
Administratorem danych jest Z500, NIP 5252496983.
^